U saradnji sa našim partnerima Domom kulture Studentski grad, organizovana je Međunarodna konferencija “Ima li opera budućnost? – Izazovi i rešenja u pedagoškoj i izvođačkoj praksi”.

Ideja projekta je da kroz povezivanje i uspostavljanje dijaloga među stručnjacima iz oblasti operske umetnosti pronalazimo rešenja za aktuelna pitanja o teškoćama i zahtevima profesije, kao i da razmenimo ideje o mogućim univerzalnim rešenjima.

Preispitivanje konteksta Opere i njene pozicije u savremenom svetu, sa aktivnostima usmerenim na izgradnju kapaciteta – obuka, obrazovanje i unapređenje kompetencija krajnjih korisnika, korišćenje savremene tehnologije u medijskoj promociji i sinergija međugeneracijskog dijaloga su se pokazale kao izuzetno važne teme u svetu operskih umetnika i pedagoga. Operska umetnost je pokazala da postoji mnogo više zainteresovane publike nego što smo to smatrali do sada.

Međutim, publiku treba zadržati u operi i privući novu, mladu publiku. Iz ovih razloga smo smatrali da je potrebno otvoriti dijalog među pedagozima jer je sistem ranog obrazovanja mladih koji se tek upoznaju sa operskom umetnošću, jedna od najvažnijih karika u lancu operske umetnosti.

Konferenciji su prisustvovali eminentni profesori Muzičkih škola iz cele Srbije, koji svojim predanim radom godinama izvode generacije mladih umetnika, usmeravajući ih da svoje talente dalje razvijaju i koji predstavljaju sadašnjost i budućnost srpske i svetske operske scene.

Svojim prisustvom su nas počastvovali renomirani stručnjaci i izlaganjima iz različitih uglova izneli svoje stavove:

Dr Ivana Medić, viši naučni saradnk Muzikološkog instituta Srpske akademije nauka i umetnosti, Mr Igor Vlajnić, dirigent, profesor glazbe u Osnovnoj školi Pećine u Rijeci (Hrvatska)
Dr Berislav Jerković, operski pevač, izvanredni profesor na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku (Hrvatska)
Mr Snežana Savičić Sekulić, prvakinja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu
Dr um. Violeta Pančetović Radaković, redovni profesor na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu
Mr Aneta Ilić, redovni profesor na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, prodekan za umetnički rad
Mr Vesna Opsenica, profesor solo pevanja u Muzičkoj školi Josip Slavenski u Beogradu
Mr Svetlana Vranić, profesor solo pevanja u Muzičkoj školi Kosta Manojlović u Zemunu
Dr um. Nataša Jović Trivić, prvakinja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu i predsednica Muzičko opersko teatarske organizacije MOTO

Tokom Konfrencije su otvorena mnoga važna pitanja kako za samo školovanje mladih umetnika, tako i za budućnost operske umetnosti:

1. Koliko je važna edukacija za budućnost operske umetnosti
2. Problemi osavremenjivanja pedagoške prakse nastavi solo pevanja
3. Izazovi suvremene vokalne pedagogije uvjetovani obrazovnom i izvođačkom praksom
4. Usklađenost školskog programa sa potrebama suvremene operske produkcije
5. Ocenjivanje i standardi na prijemnim ispitima
6. Značaj izgradnje zdravih kriterijuma na takmičenjima
7. Značaj praktičnog rada za razvoj mladog operskog umetnika

Odlukom Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja Republike Srbije, Međunarodna konferencija „Ima li opera budućnost? -Izazovi i rešenja u pedagoškoj i izvođačkoj praksi“ se priznaje kao oblik stalnog stručnog usavršavanja (Službeni glasnik br.109/2021

REČ UČESNIKA

U Beogradu je 29. i 30.10 2022. godine održan stručni skup – Međunarodna konferencija pod nazivom Ima li opera budućnost? – Izazovi i rešenja u pedagoškoj i izvođačkoj praksi u organizaciji Muzičko opersko teatarske organizacije MOTO. Suorganizator skupa je bio Dom kulture Studentski grad.

Sam naziv konferencije, izbor tematskih oblasti i imena učesnika su privukli veliki broj polaznika iz muzičkih škola, profesora solo pevanja, klavirskih saradnika, teoretičara, izvođača.
Konačno naše teme u pravom trenutku, kako su komentarisali. I stvarno, konferencija je ostvarila naša očekivanja. Od samog početka učesnici i polaznici su aktivno učestvovali u diskusijama koje su rađale nove teme i ideje. Često govorimo o edukaciji, osavremenjivanju nastave, ulozi izvođača i pedagoga, školskom programu, ocenjivanju, kriterijumima i takmičenjima, praktičnom radu, međugeneracijskom dijalogu, ali, ovog puta, oni su se odnosili na pitanje egzistencije jedne tradicije – Opere, koja čini sintezu umetnosti!

Kakva je situacija u muzičkim školama, muzičkim akademijama, teatrima, ko su čuvari ove tradicije, gde je publika, gde je Opera u našem društvu…šta može da bude važnije za nas od ovih pitanja Izlagači, ljudi sa „izvorišta“, bili su iskreni, jasni i pragmatični. Sva nova saznanja su primenljiva u našoj praksi. Za nas, polaznike skupa, je važno što smo od strane organizatora prepoznati kao važna karika u lancu sistematskog edukovanja i procesu stvaranja budućih vokalnih umetnika i publike. Kroz zajednički rad na skupu nam je ukazano poštovanje i poverenje, neke potisnute ideje smo doveli u svest i verbalizovali ih. Smanjene su tenzije izazvane potisnutim lošim iskustvima iz prošlosti i neprijatnim emocijama povezanim sa njima. Ovaj oslobađajući efekat će učiniti da budemo stručniji, motivisaniji, hrabriji i iskreniji u svom radu.

Zajedno moramo da obezbedimo operi bolju budućnost!

Mr Svetlana Vranić, profesor solo pevanja u MŠ “Kosta Manojlović”