U saradnji sa našim prijateljicama i saradnicama iz Slovenskog kamernog glazbenog gledališča, ove godine smo pokrenuli prvi regionalni online festival „Opera Femina Fest“, na kom su predstavljene dve opere: „Absurdium“ Jovanke Trbojević i „Ex/odus radosti“ Nataše Bogojević po tekst jelene Sasnik.. Obe opere su pisane u sličnoj formi, namenjene malim sastavima i sa aktuelnim temama. Odziv gledalaca je bio izuzetno visok, a čestitke autorkama i izvođačima i dalje stižu.

U nedelju 5. decembra održana je online Panel diskusija u kojoj će učestvovati umetnice sa izuzetnim stvaralačkim, izvođačkim i pedagoškim iskustvom i renomeom.

Pokrenuli smo  pitanja koja se tiču svih operskih stvaraoca, kritičara i eksperata, zašto opera danas gubi, tačnije ne stvara, mladu publiku. Da li je pristup operi zatvoren, da li je opera smatrana za elitističku umetnost ili nedovoljna zastupljenost u školskim programima ne dozvoljava mladima stvaranje umetničkog ukusa.

Učesnice su razmenile iskustva koja su imale tokom razvoja karijere kao žene, težinu i lepotu ženskog stvaralaštva, večito pitanje da li postoji “žensko pismo”, pitanje pozicioniranja žena u umetnosti i ženske umetnosti, pitanja predrasuda i zabluda u odnosu na podelu u umetnosti uopšte, kao mnoge druge teme koje su se tokom diskusije spontano otvarale.

Zaključak diskusije je da su ovakvi događaji i saradnja koja iz njih proizilazi od izuzetno velike važnosti za afirmaciju ženskog stvaralaštva i umetnosti uopšte.

Učesnice Panel diskusije:

  • Dijana Imeri Ilkoska, dirigentica i baletski korepetitor na državnom sveučilištu „Luj Nikolovski“ u Skoplju
  • Jelena Sasnik dirigentica i magistar- dirigovanja, profesor orkestra, hora i dirigovanja od 1994., umetnički vođa i dirigent „Omladinskog Super hora i orkestra“, autor teksta „Dnevnik jedne migrantkinje“ po kome je nastao scenario za predstavu „Ex/odus radosti“. Pisac za feministički časopis „Radne žene“ kao i za „Politikin zabavnik“
  • Maja Gal Štomar, spisateljica 14 autorskih dela i glumica koja se bavi režijom i pisanjem dramskih tekstova i teatarske pedagogije
  • Katja Konvalinka, sopran, predsednica Slovenskog kamernog glazbenog gledališča
  • Eva Hribernik, operska rediteljka
  • Božana Meidl Brajić, kompozitorka i pedagoškinja, Burgenland, Austrija
  • Gorana Ćurgus, harfistkinja, solista Opere Narodnog pozorišta u Beogradu i član autorskog MOTO tima
  • Marija Mitić Vasić, sopran, solista Opere Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu i profesor pevanja u Muzičkoj školi „Josif Marinković“
  • Natalija Stanković, master teoretičar muzike i operska rediteljka (Verona Accademia per l’Opera)
  • Nataša Jović Trivić, prvakinja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu i predsednica MOTO-a